Information kryssningar i Karibien orkansäsong

Vi har sammanställt information Frågor & svar gällande kryssningar i Karibien under orkansäsong och specifikt för orkanen Irma och orkanen Maria.  

När är det orkansäsong i Karibien och vad innebär det?
Orkansäsongen i Karibien sträcker sig mellan 1 juni och 30 november. Även om orkaner är oförutsägbara varierar högsäsongen för orkaner beroende på geografiskt läge. I östra Karibien och längs den amerikanska östkusten är det störst risk för orkaner från mitten av augusti till mitten av september, medan det i västra Karibien är vanligast förekommande från mitten av september till början av november. Även om orkaner och tropiska stormar förekommer i början och slutet av perioden för orkansäsong är de relativt ovanliga. Södra Karibien med öar som t.ex Aruba, Bonaire och Curacao har ett geografiskt läge där det är ytterst ovanligt med orkaner.

Orkaner börjar som tropiska stormar som bildats över det varma vattnet i Atlanten väster om Afrika. 2017 har varit en ovanligt aktiv säsong vilket man tror beror på att vattnet varit ovanligt varmt. Under en normal orkansäsong kan man förvänta sig i genomsnitt 8-11 tropiska stormar , varav 5-7 av dessa utvecklas till orkaner. Av dessa är det inte alla som kommer in över land.

Hur säkert är det att kryssa med oss i samband med en orkan?
Våra gästers och besättningsmedlemmars säkerhet och upplevelser är alltid vara vår högsta prioritet. Vi har kryssat i Karibien i årtionden och är vana vid att det kan uppstå dåligt väder, vilket gör att vi är väl förberedda när det händer. En fördel med att vara ombord ett kryssningsfartyg när en orkan närmar sig är att dessa kan förflytta sig bort från stormen. En orkan rör sig oftast i en hastighet mellan 8 och 10 knop medan våra fartyg normalt håller ca 22 knop. Alla våra fartyg har modern teknologi ombord för att kunna ta emot information och uppdateringar gällande väder och vind, vi har dessutom en egen meterolog som arbetar hos oss. När det gäller orkaner är det få överraskningar, detta eftersom de kan upptäckas i ett tidigt skede samt att orkanens förväntade bana kan förutspås med hjälp av dagens utvecklade teknik. Med hjälp av all information vi får kan vi alltid flytta våra fartyg till en säker plats långt utanför stormen så våra gäster kan få en så bra kryssningsupplevelse som möjligt. Detta kan innebära att den planerade resrutten ändras och vissa destinationer ersätts med andra, vi kryssar aldrig in ett område med en orkan.

Går våra fartyg till destinationer som blivit drabbade av en orkan?
Vi är måna om att erbjuda våra gäster en bra semesterupplevelse och kryssar aldrig till en destination som drabbats hårt av en naturkatastrof. Om en orkan orsakat stor förödelse på någon av våra destinationer, ställer vi in stoppet som då ersätts med alternativ destination. Resruttsändringarna fortsätter sedan tills destinationen är återuppbyggd, har öppnat för turism och vi anser det kunna ge en positiv upplevelse igen för våra gäster.

Blir det ändringar i våra fartygs resrutter framöver och hur kommuniceras det i så fall ut?
Vi förstår att våra gäster kan känna besvikelse över att inte få besöka de destinationer som ingick i fartygets rutt när de bokade sin resa. Vi försöker i största möjliga mån undvika större ändringar men i vissa fall måste vi dessvärre modifiera kryssningens resrutt. Resruttsändringar kan komma med kort varsel även om vi försöker ha så bra framförhållning som möjligt. För närvarande, efter orkanen Irmas framfart, skickar vi ut resruttsändringar ca 4 veckor innan avresa till berörda resebyråer och privatkunder via e-mejl. Då vi inte vet hur lång tid det kommer ta innan vi kan ankomma till några av våra destinationer skickas ändringarna ut vartefter. Se även Itinerary Updates för mer information.

Vilka av våra destinationer är drabbade?
Tyvärr drabbades två av våra vanligaste destinationer i östra Karibien, St. Thomas och St. Maarten, väldigt hårt av orkanen Irma som orsakade stor förödelse. Dessa destinationer ersätts med annan/andra destination/er tillsvidare. Vi har ingen prognos gällande när öarna öppnar för turister igen. Även Key West ersätts för tillfället med annan destination, men beräknas att öppnas igen för turister den 20 oktober. Just nu påverkas inga av våra andra destinationer men vi övervakar hela tiden situationen och uppdaterar informationen. Se även Itinerary Updates för mer information.

Utgår det kompensation vid resruttsändringar?
Vi kan tyvärr inte garantera att fartygen alltid ankommer alla de hamnar som annonserats, eller till punkt och pricka följer den annonserade resrutten. Vi och fartygets kapten har rätt att utelämna hamnar, ankomma andra hamnar, avvika från den annonserade resrutten eller byta med ett annat fartyg eller en annan hamn om omständigheterna kräver det. Vi är heller inte ansvariga för underlåtelse att hålla ankomst- och avresetiderna som anges för hamnarna. Ändringar i resrutten företas vanligtvis av hänsyn till gästernas intresse och säkerhet och det utgår ingen kompensation för detta. Se våra Särskilda Villkor för mer information.

Vad gäller angående om- och avbokningsregler?
Normala om- och avbokningsregler gäller om inget annat anges i samband med att resruttsändringen meddelas. Ändringar som innebär ändrad avresedag, fartyg, hyttkategori eller reslängd kan göras fram till 31 dagar före avresa mot en administrationskostnad på 250 SEK/person. Särskilda regler gäller för flyg. Om liknande ändringar görs mindre än 30 dagar innan avresa betraktas ändringen som en avbokning, enligt gällande avbokningsvillkor, och behandlas därefter som en ny bokning.

Royal Caribbean International

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *